توده های سفت زیر پوست چیست؟

وبلاگ رسمی و شخصی حسام الدین شفیعیان

توده های سفت زیر پوست چیست؟

۱۵۱ بازديد


کیست ها و غده های چربی که زیر پوست ایجاد می شوند، دارای بافت پیچیده ای از چربی می باشند. این دسته توده سفت زیر پوست، معمولا با مسدود شدن غدد چربی، تولید بیش از اندازه هورمون تستوسترون و متورم شدن فولیکول مو به وجود می آیند. اگر به این دسته از توده ها و غده های چربی روبه رو شدید، بهتر است به دنبال روشی برای درمان سریع آنها باشید.

اصولا کیست ها و توده های چربی زیر پوست، تنها در صورتی برای بدن ایجاد مشکل می کنند، که یا خیلی بزرگ شده باشند، و یا حالت عفونی پیدا کرده باشند. در این حالت باید به دنبال درمان قطعی این نوع توده سفت زیر پوست بود. علاوه بر آن اگر توده های چربی بر روی عملکرد یکی از اندام های بدن تاثیر گذاشتند، یا این که در محل حساسی از بدن رشد نمودند، باید حتما به فکر درمان سریع توده افتاد.

مهمترین علائم توده سفت زیر پوست چه هستند؟

برای این که توده های سفت زیر پوست را به راحتی مورد شناسایی قرار دهیم، لازم است مهمترین علائم بیماری لیپوم و کیست مویی را بدانیم. از جمله مهمترین این علائم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

این دسته از توده های سفت زیر پوست، همانطور که از نامشان مشخص است، در زیر پوست قرار دارند. حالت خمیری و نرم دارند و به راحتی می توان با اندکی فشار انگشت، انها را جابجا نمود. توده سفت زیر پوست کوچک بوده و قطر آنها معمولا کمتر از 5 سانتی متر می باشد.

اما لازم به ذکر است که این دسته از توده ها قابلیت رشد دارند، و در برخی موارد نیز دردناک هستند. البته این حالت زمانی در بدن رخ می دهد که توده سفت زیر پوست دارای عروق خونی زیادی بوده، یا این که در کنار رگ های اعصاب رشد کند. همچنین کیست های مویی که عفونی می شوند درد زیادی را ایجاد می کنند.

انواع کیست ها و توده های چربی زیر پوست چه هستند؟

توده ها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند، که هر یک از آنها دلایل مختلفی برای ایجاد دارند. علاوه بر آن نیز باید بگوییم هر یک از این توده های سفت زیر پوست، روش درمان خود را دارند. توده سفت زیر پوست برآمدگی هایی هستند که معمولا با سوزش، خارش، قرمزی، تورم و درد همراه هستند.

در ابتدا ممکن است توده سفت زیر پوست شبیه تاول باشد. اما در زمان لمس کردن آن، میتوان داغی روی پوست را احساس کرد. در برخی موارد نیز ممکن است توده چربی پر از چرک شده یا همچون سنگ سفت و سخت شود.

بسته به محل مورد نظر رشد توده چربی، ممکن است برای بیمار مشکلاتی را نیز به بار آورد. توده هایی که در قسمت گردن ایجاد می شوند، می توانند مشکلات تنفس و بلع را به وجود آورند. و توده های ناحیه مقعد عمل دفع و اجابت مزاج را دچار مشکل می کنند. همچنین توده های سفت کیست مویی در ناحیه پایین کمر نیز بیمار را برای نشستن به زحمت می اندازد.

برای تشخیص غده چربی از غده های سرطانی لازم است به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید تا زمانبندی مناسبی برای درمان توده سفت زیر پوست به شما ارائه دهند.

سوالات متداول توده های سفت زیر پوست

1-مهمترین دلایل ایجاد شدن توده سفت زیر پوست در صورت چیست؟ 

توده هایی که در زیر پوست صورت ایجاد می شوند، اصولا دلایل خاصی دارند. از جمله مهمترین این دلایل را می توانیم به وضعیت شایعی همچون آنژیوادما اشاره نماییم. از سوی دیگر نیش حشرات نیز می توانند منجر به بروز توده های چربی در زیر پوست گردند. برگشت مو به داخل پوست و بافت زیر آن نیز می تواند منجر به بروز توده سفت زیر پوست و کیست مویی شود.

2-آیا لازم است توده های سفت زیر پوست را برداریم؟ 

بهتر است این توده های سفت زیر پوست برداشته شوند. می توان به راحتی و با استفاده از روش های درمان با لیزر، به راحتی این توده های چربی را درمان کرد. با لیزر پرتوان می توانید این توده ها را بدون خونریزی و اسکار و زخم بردارید.

3-آیا تمام توده های سفت زیر پوست دردناک هستند؟ 

اصولا توده سفت زیر پوست دردناک نیست. مگر آن که دارای شرایط خاصی باشد. اگر درون توده عروق خونی وجود داشته باشد، یا در محلی نزدیک به اعصاب باشد، می تواند برای بیمار درد به همراه داشته باشد. همچینین توده های کیست مویی بعد از عفونی شدن دردناک می باشند.

4-بهترین گیاهان دارویی که به درمان توده سفت زیر پوست کمک می کنند کدامند؟

از جمله گیاهان دارویی که می توانیم برای درمان لیپوم از آنها استفاده کنیم، شیر، آلوئه ورا، عسل، سرکه سیب، گیاه کاسنی و … می باشند. که استفاده از این گیاهان، می تواند در مدت زمان لازم، به درمان لیپوم کمک کند.
لیپوم توده‌ای خوش‌خیم و غیرسرطانی محسوب می‌‌شود. لیپوسارکوما نوعی سرطان نادر است که در عمق بافت چربی ایجاد می‌‌شود و می‌تواند شبیه لیپوم‌های عمقی باشد.
لیپوم‌ها سرطانی نیستند، با این حال باز هم این خطر وجود دارد که این توده‌های خوش‌خیم ندرتا سرطانی شوند. در نتیجه اگر هر گونه تغییری در توده (مخصوصا اگر توده به سرعت بزرگ یا دردناک شود) مشاهده کردید با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت نیاز نمونه برداری از بافت صورت بگیرد.
تاکنون محققین نتوانسته‌اند دلیل ایجاد لیپوم را به طور کامل پیدا کنند. لیپوم‌ها معمولا پس از جراحات ایجاد می‌شوند اما پزشکان مطمئن نیستند که جراحت می‌‌تواند دلیلی برای تشکیل این توده‌ها باشد.

در بسیاری از موارد تشخیص غده‌های چربی زیر پوست برای پزشکان کار دشواری نیست. آن‌ها با بررسی و فشردن توده می‌‌توانند به نتیجه مورد نظر برسند. اگر غده‌های چربی زیر پوست بزرگ یا دردناک باشد پزشکان دستور آزمایش می‌دهند تا مواردی مانند لیپوسارکوما که نوع نادری از سرطان است را رد کنند. آزمایش‌های معمول درخواست شده در این موارد شامل نمونه‌برداری، عکس‌برداری سونوگرافی، سی تی یا ام آر آی می‌‌باشد.

درمان لیپوم

لیپوم نسبتا شایع می‌باشد و نیاز به برداشتن ندارد،. پزشکان به جای برداشتن توده به بیمار توصیه می‌‌کنند تا با دقت هر روز توده را بررسی کرده و در صورت مشاهده تغییرات، دوباره به پزشک مراجعه کند.
در برخی از موارد غده‌های چربی زیر پوست با توجه به تصمیم فرد بیمار با عمل جراحی برداشته می‌شود. بیمار شاید نگران محل تشکیل توده بوده یا غده‌های چربی زیر پوست، زیبایی ظاهری فرد مبتلا را برهم زده باشد. با این حال در بعضی از مواقع اگر غده‌های چربی زیر پوست، مانع رشد عضلات یا عامل درد باشد، پزشکان دستور به برداشتن توده می‌‌دهند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.