مهمترین علت ریزش مو و راه درمان آن

وبلاگ رسمی و شخصی حسام الدین شفیعیان

مهمترین علت ریزش مو و راه درمان آن

۱۵۳ بازديد


ریزش مو مشکل بزرگی نیست که نتوان آن را درمان کرد، البته برای درمان مناسب، ابتدا نیاز به شناخت صحیح علت ریزش مو دارید. از دست‌دادن مو و ریزش آن تا حدودی طبیعی است. کافی است دست خود را در موهایتان ببرید و با فشار کم یک دسته از آن‌ها را بکشید. همیشه تعدادی مو در دستان شما می‌ماند. بر اساس مطالعات علمی ریزش 80 تا 100 تار مو به صورت روزانه طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی ندارد. ریزش موی روزانه در واقع کمک بزرگی به پوست سر شما برای ایجاد یک چرخه سالم رشد مو است تا موهای جدید جایگزین موهای قدیمی شوند.

داستان غمناک ریزش مو از آنجایی آغاز می‌شود که تعداد موهایی که در طول روز از دست می‌دهید بیش از مقدار طبیعی باشد. در این صورت کم کم تراکم مو از دست می‌رود و فرد دچار اضطراب خواهد شد. علل این بیماری می‌تواند از علل ساده و موقت (مانند کمبود ویتامین) تا علت‌های پیچیده‌تر مانند وضعیت کلی سلامتی متغیر باشد. خوشبختانه، روش‌های بسیاری برای درمان ریزش مو در زنان و مردان وجود دارد. 

علت های اصلی و مهم ریزش مو

1- هر نوع آسیب جسمی

 عواملی چون جراحی، تصادف رانندگی یا بیماری شدید حتی آنفولانزا می‌تواند ریزش مو را به همراه داشته باشد. این مورد به نام Telogen Effluvium نیز شناخته می‌شود. مو دارای چرخه زندگی برنامه ریزی شده‌ای است: مرحله رشد، مرحله استراحت و مرحله ریختن. شرایط جسمی می‌تواند به چرخه رشد طبیعی مو شوک وارد کند و با این اختلال شاهد از دست دادن موهای خود باشد. ریزش مو اغلب سه تا شش ماه پس از تروما به میزان قابل توجهی است.

 چه کاری انجام دهیم؟

خبر خوب این است که با بهبودی بدن، موها دوباره رشد می‌کنند و نیاز به پیگیری درمان خاصی ندارد. تنها کافیست تا بدن در شرایط عادی قرار بگیرد تا چرخه سلامت و طبیعی خود را باز یابد.

2-تأثیرات بارداری

 حاملگی و مادرشدن یکی از زیباترین اتفاقات زندگی هر زنی به شمار می‌رود. اما بارداری یکی از نمونه‌های شوک جسمی است که می‌تواند خود علت ریزش مو شود. دلیل این امر تغییراتی است که در سطح هورمون‌ها به وجود می‌آید. شاید جالب باشد بدانید که ریزش موی مرتبط با بارداری، به جای آنکه در دوران بارداری باشد، بیشتر بعد از زایمان دیده می‌شود. نباید فراموش کرد که بارداری در هر فرد خاص خود او بوده و تجربیات خاصی را نیز به همراه دارد. به همین دلیل ممکن است تنها در تعداد معدودی از افراد علت ریزش مو عدم تعادل هورمونی در دوران بارداری باشد.

 چه کاری باید انجام دهیم؟

 اگر بعد از بارداری دچار ریزش مو شدید، مطمئن باشید که موهای شما طی چند ماه دوباره رشد می‌کند. این عرضه امری عادی است و راه خود را پیش می‌برد. در دوران حاملگی و همچنین شیردهی، به دلیل خطرات و یا عوارضی که داروهای ضد ریزش مو دارند، مصرف آنها توصیه نمی‌شود، بهترین راهکار در این دوران داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب است.

3- مصرف بیش از حد ویتامین A

طبق تحقیقات مرکز آکادمی پوست آمریکا، مصرف بیش از حد مکمل‌ها یا داروهای حاوی ویتامین A می‌تواند علت ریزش مو باشد. مقدار مجاز مصرف روزانه ویتامین آ 5000 واحد بین المللی (IU)  در روز، برای بزرگسالان و بچه‌های بالای 4 سال است. مکمل‌ها حاوی 2،500 تا 10،000 IU هستند. بنابراین ممکن است با مصرف مکمل‌ها بیشتر از مقدار مجاز وارد بدن شما شود. البته این نکته نیز باید مورد توجه قرار بگیرد که قطع یکباره مصرف این ویتامین و یا کم کردن بیش از حد آن خود آسیب‌های متعددی را برای بدن به همراه خواهد داشت.

خبر خوب

این مورد نیز یک دلیل برگشت پذیر بودن روند ریزش مو نیاز به درمان خاصی ندارد و به محض متوقف شدن مصرف ویتامین A اضافی، موها مجدداً رشد طبیعی خود را شروع می‌کنند.

4-کمبود پروتئین در رژیم غذایی

 شما با خوردن گوشت و تخم مرغ مقدار زیادی پروتئین دریافت می‌کنید، اما می‌توانید پروتئین را از مجموعه‌ی غذاهای دیگر مانند برخی حبوبات نیز به بدن برسانید. اما اگر به مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی خود دریافت نکنید، طبق تحقیقات علمی با دست خود و اتخاذ یک رژیم غلط چرخه رشد طبیعی مو را دچار اختلال کرده‌اید که در نهایت یک علت ریزش مو به شمار می‌رود.این اتفاق می‌تواند حدود دو تا سه ماه پس از افت پروتئین در بدن رخ دهد.

چه کاری انجام دهیم؟

 بسیاری از منابع عالی پروتئین از جمله ماهی، گوشت و تخم مرغ وجود دارد. اگر گوشت و محصولات حیوانی نمی‌خورید باید منبع پروتئین گیاهی را شناسایی کرده و در رژیم غذایی خود جای دهید.

5- طاسی با الگوی مردانه و زنانه

علت ریزش مو گاهی در گرو طاسی الگوی مردانه و زنانه و ژنتیک است. در مورد طاسی با الگوی مردانه، نوعی ریزش مو ناشی از ترکیب علت‌هایی چون عوامل ژنتیکی و هورمون‌های جنسی مردانه دخیل هستند. در طاسی الگوی زنانه بیشتر ژنتیک موثر است. این نوع ریزش مو (در زنان و مردان) هنگامی اتفاق می‌افتد که فولیکول مو به مرور زمان منقبض می‌شود و باعث عدم رشد مو می‌شود. در مردان این علت ریزش مو خود را با طاسی در ناحیه فرق سر و شقیقه‌ها و … نشان می‌دهد . در خانمها علائم طاسی با الگوی زنانه شامل کم تراکم یا کم پشت شدن موها است. بنابراین اگر شما از خانواده ای هستید که زنان یا مردان در سن مشخصی دچار ریزش مو می‌شوند، ممکن است مستعد ابتلا به آن باشید.

چه کاری انجام دهیم؟

 تنها درمان تأیید شده برای این مورد ماینوکسیدیل است. اما اگر این درمان اثر دلخواه و مورد انتظار فرد را به همراه نداشته باشد، پزشک ممکن است داروهای خوراکی مانند فیناستراید را تجویز کند که می‌تواند ریزش مو را متوقف کند یا حتی باعث رشد برخی شود. عمل جراحی برای پیوند یا کاشت مو نیز گزینه مناسبی است.

تغییرات هورمونی

نبود تعادل در سطح هورمون‌ها گاهی خود یکی از چندین علت ریز مو به شمار می‌رود. سطح هورمون‌ها در خانم‌ها به دلایل مختلفی تغییر می‌کنند. دقیقاً همانطور که تغییرات هورمون بارداری می‌تواند علت ریزش مو باشد، قرص‌های ضد بارداری هم می‌تواند باعث تلوژن افلوویوم شود و در صورت داشتن سابقه خانوادگی احتمال ریختن موها نیز بیشتر است.همچنین تغییر تعادل هورمونی که در یائسگی رخ می‌دهد نیز ممکن است نتیجه مشابهی داشته باشد.

در اثر تغییرات هورمونی گیرنده‌های آندروژن (هورمون مردانه) در پوست سر فعال می‌شوند. فولیکول‌های مو کوچک می‌شوند و شما شروع به از دست دادن موهای بیشتری می‌کنید.

چه باید کرد؟

برای رفع این مشکل بهتر است با پزشک خود ملاقات کنید و داروهای ضدبارداری متفاوتی را که این عارضه را به همراه ندارند، مصرف کنید.

 کم خونی ناشی از فقر آهن

 در میان افراد جامعه به ویژه زنان یکی از مشکلات شایع که خود علت ریزش مو است؛ کم خونی است.دریافت مقدار کافی آهن در رژیم غذایی می‌تواند سخت باشد. گفته می‌شود که تقریباً از هر 10 زن یکی مبتلا به این مشکل است.

 فقر آهن یکی از شایع‌ترین نوع کم خونی است. زمانی که بدن آهن دریافت نکند، بدن قادر نخواهد بود که هموگلوبین بسازد. هموگلوبین نیز نقش اکسیژن رسانی برای رشد و ترمیم سلول‌های مختلف در بدن را برعهده دارد. هنگامی که اکسیژن رسانی و خون رسانی به پوست سر محدود شود رشد موها دچار اختلا شده و ضعف در آنها ریزش را به همراه دارد.

 طبق یک مطالعه ثابت شده کمبود اهن نه تنها در خون رسانی و ضعف موها اثر دارد بلکه خود عامل تشدید کننده طاسی الگوی زنانه و مردانه است. گرچه تنها راه تشخیص با آزمایش است اما اگر نقاط قهوه‌ای رنگ را بر روی پوست سر مشاهده کردید و دچار خستگی، خواب آلودگی و سرگیجه هستید ممکن است به فقر آهن مبتلا باشید.

 چه کار کنیم؟

مشورت با پزشک و انجام آزمایش قدم اولیه و مهم است و برای رفع مشکل می‌توان از قرص آهن و مکمل‌های غذایی استفاده کرد. همچنین مصرف گوشت قرمز، سبزیجاتی چون اسفناج و حبوبات در رفع آن اثر ویژه دارد.

 کم کاری تیروئید

تیروئید، یک غده کوچک در گردن شماست که تأثیر زیادی در سلامت کلی بدن دارد. این غده، ماده هورمونی به نام TH را تولید می‌کند، که وظیفه تنظیم سوخت و ساز بدن، ضربان قلب، دما، خلق و خو و… را بر عهده دارد. تیروئید کم تحرک که به اندازه کافی TH تولید نمی‌کند می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای سلامت شود. در واقع کم کاری تروئید یکی از اصلی‌ترین علل ریزش مو به شمار می‌رود.

بزرگ شدن این غده در گلو، بی اشتهایی شدید، افسردگی، خشکی شدید پوست سر نیز نشانه‌هایی هستند که می‌تواند به شما در شناخت این اختلال کمک کند.

خبر خوب

آمارها نشان می‌دهد که در جهان از هر 100 نفر 2 نفر به این عارضه دچار هستند و اگر درمان نشود عوارض زیادی را به دنبال خواهد داشت. تنها راه شناسایی کم‌کاری تیروئید با انجام آزمایش خون است و به راحتی با دارو قابل درمان است.

کمبود ویتامین B

علت ریزش مو گاهی هم پیچیده و عجیب و غریب نیست. نرسیدن ویتامین ب به میزان کافی یکی از همین دلایل ساده است که ممکن است حتی به آن فکر هم نکرده باشیم.

ویتامین ب یکی از ترکیب‌های محلول در آب به شمار می‌رود و انواع بسیار مختلفی دارد. به طور معمول این ویتامین در مواد غذایی دارای پروتئین نیز هست. هویج، تخم مرغ و گوشت قرمز و البته سویا میزان زیادی ویتامین ب دارند . به دلیل اینکه اکثر ما در طول روز از این گونه مواد غذایی استفاده می‌کنیم؛ کمبود ویتامین B یک عارضه نادر است. با این وجود کمبود انواع ان به ویژه ب 12 اختلالاتی در عملکرد صحیح بدن را به همراه خواهد داشت. بی اشتهایی عصبی، حالت تهوع و مشکلات گوارشی از نشانه‌های آن هستند.

علت ریزش مو را می‌توان در کمبود ویتامین B12  نیز جستجو کرد. این ماده بدن شما کمک می‌کند DNA و گلبول‌های قرمز خون را تولید کند، از سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی می‌کند و عملکرد عصبی سالم و رشد مو را ترغیب می‌کند.
در دنیای پر تنش و پر مشغله امروزی بیشتر ما در محیط کاری و زندگی استرس را تجربه می‌کنیم. استرس علاوه بر عوارضی برای بدن دارد، علت ریزش مو نیز محسوب می‌شود. افراد در شرایط استرس زا رفتارهای متفاوتی را از خود بروز می‌دهند یکی از این رفتارها کشیدن موها سر و بازی با آنهاست که به مرور ریزش مو را به همراه خواهد داشت. همچنین در شرایط استرس زا اغلب رفتاری عصبی از خود نشان می‌دهند یا دچار شوک خواهند شد. شوک می‌تواند در عملکرد صحیح ارگانها ی بدن اختلال به وجود بیاورد و از دست دادن مو نیز یکی از عوارض آن خواهد بود.

این متخصص پوست و مو در ادامه گفت: به طور کلی فاکتور مهم در ریزش مو این است که تعداد ریزش 50 تا صد عدد در روز و نکته ی مهم تر این که اگر تعداد ریزش در روز کم باشد اما در بازه ی زمانی سه تا 6 ماه فرد متوجه بشود موهایش نسبت به گذشته کم شده،باید به دنبال درمان بود.

ریزش مو علت های زیادی دارد و به دو دسته ی ریزش های ارثی و ریزش های غیر ارثی،تقسیم بندی می شود.ریزش های غیر ارثی تنوع زیادی دارند ولی از لحاظ این که شیوع کمتری دارند از این لحاظ از اهمیت کمتری برخوردارند.

عواملی مثل کم خونی ناشی از فقر آهن ،بیماری های تیروئید، اختلالات هورمونی که به دنبال زایمان در خانم ها اتفاق می افتد، مصرف برخی داروها(شیمی درمانی) استرس های شدید و ناگهانی، در مورد استرس باید گفت: استرس های روزمره در ریزش مو چندان تاثیر ندارد ولی استرسی که دفعتی و ناگهانی باشد بسیار موثر است، مثلا اگر فرد خبر ناراحت کننده را یکباره بشنود ممکن روز بعد ریزش موی شدیدی را تجربه کند.ولی خبر خوب در مورد این نوع ریزش ها این است که معمولا موها برگشت پذیرند، اماریزش های ارثی که الگودار هستند یا ریزش های غیر ارثی الگودار که با تغییرات در پوست همراه هستند ممکن برگشت پذیر نباشند.

شایع ترین علت ریزش مو در خانم ها و آقایان


دکتر اربابی بیان کرد:بیشتر مراجعه کنندگان ما چه خانم ها چه آقایان وقتی که بررسی خوبی انجام می شود،متوجه می شویم که این نوع ریزش زمینه ی ارثی دارد،اولین قضیه ی ریزش موی ارثی باید بگوییم تشخیص آن با پزشک است،و پزشک هم از روی شکل و الگوی ریختن آن را تشخیص می دهد.ریزش موی ارثی در خانم ها و آقایان از سنین بلوغ و معمولا در سن 12 تا 20 سالگی شروع می شود.

ریزش مو در خانم ها بیشتر است یا در آقایان؟

این متخصص پوست و مو عنوان کرد: مردان زودتر و بیشتر از زنان به ریزش موی ارثی دچار می‌شوند. عموما عقب رفتن خط رویش مو در مردان می‌تواند در هر سنی بعد از بلوغ شروع شود. از آن جا که بیشتر علت ریزش مو داشتن زمینه ی ارثی است، باید گفت: این میزان در آقایان 80 درصد و در خانم ها 50 درصد است و به طور کلی این مسئله در آقایان شیوع بیشتری دارد.

آیا می توان از ریزش موی ارثی پیشگیری کرد؟

هیچ گونه درمان قطعی برای ریزش موی ارثی وجود ندارد البته، معمولا پیشرفت این عارضه در زنان و مردان خیلی کند بوده و از چند دهه تا چندین سال طول می‌کشد.اما درمان ریزش موی ارثی طولانی است از آن جا که هنوز علم به پیشرفتی نرسیده که ریزش موی ارثی را درمان کند درمان ها همیشگی و طولانی است و فرد تا زمانی که دارو مصرف کند تاثیر دارد و با قطع دارو دچار ریزش می شود،نکته ی مهم این است که ریزش موی ارثی هیچ گونه پیشگیری ندارد و هنوز علم آن قدر پیشرفت نکرده که بتوان جلوی عامل وراثت را گرفت، در مورد این نوع ریزش باید بگوییم خیلی از محصولاتی که به عنوان داروی معجزه آسا تبلیغ می شود،واقعا واجد تاثیر نیست،و تنها فرد دچار ضرر مالی می شود.

چندین باور غلط در مورد ریزش مو!


دکتر اربابی عنوان کرد:بسیار زیاد دیده می شود که مردم برای درمان ریزش مو،خودسرانه ویتامین ها ، قرص های مختلف و محصول های تقویتی مصرف می کنند واقعا اغلب این ها موردی ندارد شاید مدت کوتاهی هر فردی نیاز داشته باشه بعضی از ترکیبات را استفاده کند ولی استفاده بیش از حد این مواد تاثیری ندارد و شاید سود اصلی آن بیشتر برای کسانی است که این محصولات را تولید می کنند،و برای افراد چه بسا زیاد استفاده کردن این ترکیبات عوارض مهمی هم داشته باشد.

برخلاف باور عموم ریزش مو ربطی به فصل خاص ندارد این که گفته می شود در فصل پاییز ریزش مو زیاد می شود،همین طور ماساژ دادن مو برای خونرسانی صحت علمی ندارد

درمان طبیعی ریزش مو

علاوه بر داشتن یک تغذیه ی سالم و مناسب راههای زیاد دیگری برای جلوگیری از ریزش موی سر وجود دارد. در این مقاله به روش های خانگی درمان ریزش مو (تنها آنهایی که واقعا موثرند) پرداخته ایم.

1-گیاهان دارویی

1-آلوئه ورا

آلوئه ورا با مرطوب کردن پوست سر و همچنین با ایجاد تعادل در تولید سبوم (چربی طبیعی پوست) و سطح PH موجب احیای سلامت پوست سر میشود. این نه تنها از ریزش موها جلوگیری میکند بلکه موجب رشد مجدد موها هم میشود.

روش استفاده:

1-یک شاخه آلوئه ورا بردارید به اندازه ی 2 قاشق غذاخوری ژل آن را بیرون بیاورید.

مشاهده مطلب کامل

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.