جنگ نرم

وبلاگ رسمی و شخصی حسام الدین شفیعیان

جنگ نرم

۱۵۱ بازديد

خداوند در قرآن هر سخنی که موجب ناراحتی و هتک حرمت مؤمن شود، مانند: دشنام دادن، تهمت زدن و غیبت کردن را ممنوع و موجب خشم خدا دانسته است. شخصیّت مؤمن همانند جان و مال او در امان است؛ از این‌رو، خداوند اجازه نمی‌دهد کسی درباره مؤمن بدگویی کند.

انسان پیش از آن‌که از دیگران انتظار داشته باشد که شخصیّت و حقوق او را محترم بشمارند و در حفظ آبروی او کوشا باشند، باید خود از آبروی خویش مواظبت نماید. آبروی انسان محترم است، همان گونه که جان و مال او محترم است و کسی حق ندارد آبروی خود را به خطر بیندازد. از نگاه اسلام، انسان حقّ استفاده از جان، مال و آبروی خویش را دارد؛ امّا حقّ ضایع کردن آنها را ندارد. و آبروی انسان نسبت به سایر داشته‌ها و نعمت‌های خدادادی مهم‌تر و ارزشمندتر است؛ از این رو، باید از آن مراقبت بیشتری شود.

روش های رایج در ترور شخصیت

به طور کلی دو روش برای تخریب وجود دارد. اول آن است که سوژه ای را به عنوان شخصی منحرف معرفی نموده و شخصیت وی را مورد هجمه قرار داد. این روش زمانی که نسبت به عاملان ترور نگاه تردید آمیز وجود داشته باشد و فرد مورد تخریب از اعتبار و اعتماد عمومی سرشار باشد، جوابگو نیست. روش دوم بر این اساس است که با ذکر عوامل و نشانه های متعددی تخریبی زمینه را برای معرفی سوژه مورد نظر را به عنوان یکی از مصادیق گفته های پس زمینه فراهم نمود. در این حالت چون از قبل آمادگی های ذهنی لازم، به مخاطب داده شده است، موجب می شود که نگاه تردید آمیز از روی عاملان ترور برداشته شود. در واقع این استراتژی یک نوع تخریب نرم و غیر مستقیم به حساب می آید. در این روش عوامل ترور از طریق بستر سازی و مقدمه چینی و بادروغ هایی که در حالت عادی گوش شنوایی ندارند، ضریب باور پذیری خود را افزایش می دهند.

۲- شبهه افکنی که در آن سعی می شود در ویژگی های مثبت فردی که اصلاً جایی برای تخریب ندارد، با دیده تردید نگریسته شود.

در مورد تکنیک توسل به ترس، معتقد است که در این تکنیک، از حربه تهدید و ایجاد رعب و وحشت میان نیروهای دشمن، به‌منظور تضعیف روحیه و سست‌کردن اراده آنها استفاده می‌شود. به‌ نظر او، متخصصان جنگ روانی ضمن تهدید و ترساندن مخاطبان به طرق مختلف، به آنان چنین القا می‌کنند که خطرها و صدمه‌های احتمالی و حتی فراوانی بر سر راه آنان کمین کرده است و از این طریق، آینده‌ای مبهم و توأم با سختی‌ها و مشکلات را برای افراد دشمن ترسیم می‌کنند.

پراتکانیس از کاربردهای دیگر این تکنیک سخن گفته و معتقد است از تکنیک توسل به ترس، گاهی برای بسیج جبهه در مقابل یک تهدید خارجی نیز استفاده می‌شود.
جنگ روانی همواره در تاریخ وجود داشته و خواهد داشت.قرآن کریم در آیات متعدد، نمونه هایی از جنگ های روانی ،تبلیغی را آورده است .
بر خوردهایی که صاحبان قدرت های فاسد در برابر پیامبران داشتند ، تبلیغاتی که علیه آن بزرگواران می کردند ، دشنام هایی که می دادند و تهمت هایی که بر مؤمنان می زدند وبر سر زبان ها می انداختند ، همه از شیوه های جنگ روانی بوده است .

جنگ نرم به روش های مختلف انجام میگیرد گاه هدف فردی.فکری.و گسترده تر هست.که اقلام آن ترور شخصیتی در سطح شخص.مکان.هدف.فضای مجازی را شامل میشود.در تئوری جنگ نرم کلیات گسترش  موانع شده و زده میشود.و جلوگیری از روند در سطوح مختلف از مکان.فعالیت.و مبداء تا مقصد زده میشود.عملان جنگ تبلیغاتی مدرن  با ابزارهای ارتباط جمعی.یا محدود.یا زده میشود.تا ترور شخصیتی شکل بگیرد.و مواضع پیشروی سد شود.و تضعیف شود.و نوعی بی ارزش قلمداد کردن هدف ترور غیر فیزیکی قرار گیرد.یا نوعی دیگر ترور.در جنگ روانی گاه مواضع همسو هم زده میشود.این مواضع گاه به علت سستی گاه علت های درون ریشه ای و موارد خاص قلمداد میشود.یا چینش ها در مواضع مختلف چیده میشوند از فضای تبلیغاتی مجازی تا کوچکترین سطح آن تا کلان زده میشود.و از نقطه0-100-یعنی هر جایی که شخص مورد نظر از بستر کوچک.تا سطح کلان.با موارد قدرت.جنگ روانی یکی از تکنیک های مدرن از گذشته بکار میرفته.و عمده کنترل ذهنی هست.شخص ابتدا شخصی منفی در بین کوچک نقطه بستر کوچک تا بستر کلان قرار میگیرد.یا تردید.تکذیب.در بستر چینش ها.تا نقطه هدف بستر کوچک و کوچکتر قرار گیرد و سطح آن در گسترش به حداقل یا صفر برسد.و حذف شود.عمدتان این ترور ها در بستر مواردی هست که شخص در ضریب قبل از صفر تا صد زده شود.و اگر شخص از قبل مورد ضریب هدف نبوده در سطح محبوبیت نسبی یا بیشتر به گونه های دیگر و البته با فاکتور ریسک بیشتر خواهد بود که بسته به حق بودن و باطل بودن قدرت حق یا قدرت ناحق پیشبرد دارد.پس همه در هر سطوحی مورد هدف باشند این مقوله جنگ روانی هست.و عمده آن در محدود سازی اگر از صفر تا صد بوده و به نوعی دشمن یا نقطه همسو اما باید زدگی باشد در افراد خلوت به اصطلاح بهتر انجام میگیرد.و اگر فهمیدن آن از صفر بوده.مسائل تاریخی برسی میشود.که چگونه از صفر زده شده یا ده یا 30-پس دشمن هم ابزار گوناگونی دارد.که اصطلاح در جبهه ناحق قدرت منفی و در جبهه حق قدرت توکل هست.و در جبهه منفی قدرت مادی و نیرویی صرف.کامل تمام هست که به آن قدرت سرمایه و نیرو میگویند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.